Domy ke zbourání

Berme to tak, že je spousta objektů, které se odžijí, byly třeba průměrné, ale svou funkci plní a esteticky nevadí. Pak je ovšem dost takových, kterým se to nepodařilo.
Základní kámen úrazu tedy tkví v estetice, jež není nadčasová a v tom že ten dům není městotvorný.
Jeho funkční náplň se skoro vždycky najde.
Prostě a jednoduše domy by měly mít pokoru k místu, kde stojí!
To ovšem neznamená, že bychom měli na stejném místě stavět stále dokola repliky toho samého.
Důležitým faktorem je zde ještě měřítko s jakým je nakládáno.
Příliš velký, široký nebo vysoký objekt je v daném místě nutno pořádně opodstatnit.
Jedna z takových staveb je určitě hotel Don Giovanni na stanici Želivského v Praze. Nejenom, že vypadá jako dort, ale ještě k tomu je tak veliký, takže ho máme hezky šanci vidět odkudkoli v Praze. V rámci místa ničemu nepomáhá jako jiné hotely, které mají například v sobě obsaženou stanici metra (popřípadě k tomu ještě obchodní pasáž nebo obráceně). Nic. Žádná vazba na okolí. Vyjdete z metra a tenhle barák je vám k ničemu.
Dalším dokonce stavebním druhem, který u nás zohyzdil takřka každé náměstí jsou porevoluční bankovní domy. Všude se stavěly mramorovo žulovo skleněné paláce až tak, že se člověk bál na náměstí jít.
Z objektu ČSOB pojišťovny v Pardubicích přechází zrak. Není na tom nápadu, který by nebyl použit. No srážka vlaků jak se říká. (A jak krásnou budovu má tato banka v Radlicích, inu jiný čas jiný mrav).
Každý den chodím okolo tzv. bunkru Komerční banky na Smíchově. Tahle stavba je pro mě symbolem toho, co by se mělo odstranit hned a to včetně všech domů, které k ní náleží. Nemám nic proti věcem, jež jakoby přistanou z vesmíru a stojí samy v okolí. Ale ne v místě kde má být blok. A to mám velikou úctu k architektu Pragerovi. Jen tohle se opravdu nepovedlo.
Tahle banka měla vůbec talent v 90. letech stavět to "nejlepší" co se dalo.
V Liberci se podařilo vytvořit naleštěnou kamennou věc s okny bez měřítka na jinak překrásném náměstí s radnicí. Vtipně pojaté rozeklané nároží mluví samo za sebe.
Obdobný počin je i pobočka v Ostravě-Porubě. Patvar, který má i bídně provedené detaily. Proč zrovna banky, které by měly být díky své movitosti mecenáši staveb vytvářejících kostry měst na něž se na nabalují ostatní "normální domy" provedly tolika centrům našich měst takovou medvědí službu???
Jako opravdovou bezohlednost lze bohužel označit budovu České národní banky v Ústí nad Labem. Celá věc je skoro dvakrát vyšší než sousední řekněme maloměstský objekt. Různých prvků a druhů oken obsahuje stavba rozhodně více než sousední kostel !
Kuriozním druhem jsou speciality nad kterými zůstává rozum stát a z nich je pro mě opravdu největší kus centrum Babylon v Liberci. Tato rekonstrukce a dostavba průmyslového objektu těsně na severní straně dálnice kousek od centra opravdu šokuje. Je to celé jako omalovánky. Ovšem lidé to užívají (bazén, obchody) a nikdo moc neremcá. Ale myslím, že do Evropy to opravdu nepatří. Tak do Thajska.
Do srážek vlaků se dá počítat i tzv. Špalíček v centru Brna. V historickém jádru u kostela vznikla pozoruhodná vzorkovna nápadů. A vše dostanete na jednom místě. Nevím proč když mám jít do obchodního centra, tak na mě musí všechna informace dopadnout už venku. Je to jako princip procházení těchto center tak, aby návštěvník prošel okolo každé výlohy. Ten pak naštvaně funí po úplně zbytečné trajektorii pro rohlíky (snad už se od toho upouští, například u Anděla to změnili). Proč to jde na Kaufinger strasse v Mnichově a v Brně ne?
Mimořádná kreace je pak Státní oblastní archiv v Praze na Chodově. Vezměte kostku a dejte jí čepici. Pak na ni perem nakreslete vlnité čáry. Následně vše vybarvěte co nejvýraznějšími barvami. To celé zvětšete do velikosti osmipatrové budovy.
Podivná věc totálně mimo měřítko je také budova SAZKY v Praze. Nevím jaké bylo zadání pana Hušáka, ale hmota je opravdu obrovská a je vidět z půlky severní části města.
Přidám ještě jednu stavbu z období normalizace, která mě osobně opravdu pije krev a zboural bych ji hned: obchodní dům na krásném Jihlavském náměstí. To je umístěním prostě hřích!
Opak
Chtěl bych se také zmínit o objektech, které se mnoha lidem nezdají, v anketách je haní, ale své místo si našly.
Jde například o bývalé federální shromáždění od architekta Pragera. Je to svým způsobem unikátní dostavba bývalé burzy tím, že nad ní položil hmotu na čtyřech masivních nohách. Nebudu říkat co si myslím nebo ne, ale je to jedna z prvních makrokonstrukcí v Čechách, tj. je to unikátní věc.
Nová scéna je předmětem podobných hovorů jakbysmet.
Z Liberce již odstraněný obchodní dům Tesco od architekta Hubáčka patří do těchto průzkumů také, ale je ho chudáka vyložená škoda, protože byl úžasný.
Poznámka:
Obecně největší problém nedělají u nás jednotlivé stavby, ale přístup k veřejnému prostoru. Proč vznikají ulice neulice, kde není pro pěšího místo? Platí to samozřejmě pro městská centra, ale i pro nově vznikající satelity u velkých sídel. Míním tím takové ty slepé neuličky nebo nesmyslné množství malých kruhových objezdů. Je to ale jen povzdechnutí nad realitou. Máme holt co chce trh!
A ještě perlička:
V jednom z těch průzkumů se na prvním místě jako nejošklivější dům v ČR umístil tančící dům. Moc nemám slov, když k němu proudí turisté, aby se u něj vyfotili. Já tam byl i na terase a výhled super!!!